26 november 2013

EGO - EGO - EGO

Den "stille" morgentrafik
Jeg er meget glad for at arbejde for LEGO, men nej, der mangler ikke nogle L'er i overskriften. Grunden til, at jeg skriver "3 gange egoist", er, fordi jeg vil fortælle en lille vinkel på mine oplevelse af kineserne. Jeg vil gerne påpege, at det ikke er ment som en negativ holdning overfor kineserne men bare mine observationer, hvortil jeg ofte må undres... det lød gammelklogt, men læs nu bare videre :-)

Trafik

Hverdagens kaos
Der er vist kun en regel, skulle man tro og det må være, at man forsøger at stoppe for rødt, hvis det giver mening. Overhaling til højre og venstre er helt legalt. Brug af horn er sandsynligvis en del af kørerprøven. Mase bilen igennem et fodgængerfelt eller parkering i samme er også standard. Kørsel uden lys praktiserers af både de 4-hjulede og de 2-hjulede. Mange af de 2-hjulede er el-scootere og dermed lydløse sataner, som kommer susende med 30-40 km/t. Afstanden imellem bilerne er også minimal, dette for at undgå at et andet køretøj skulle mase sig ind foran. Ganske enkelt egoisternes paradis. Hvis nogle synes, at jeg overdriver, så håber jeg ikke, det hos dem, der er brug for en ambulance eller nogle brandfolk. De når ganske enkelt ikke frem, før end det er for sent. I myldretiden kan man ofte høre hornet fra en ambulance, der sidder fast på motorvejen ikke lang fra vores lejlighed. Eller, som vi har oplevet et par gange nedenfor vores bygning - brandbilerne afbryder udrykningen, fordi de ikke kan få egoisterne til at flytte sine biler.

Fodgænger

Gangbro for fodgængere, men
nok mest fordi der kun er
trapper til at få adgang!
Og derfor er det nok bedst at opholde sig på fortovet og på andre, under normale forhold, sikre steder. Men her hersker cykler og scootere, som den "dominerende race", over reglerne. Det er jo nemmere, at fodgængeren flytter sig for scooteren, der bruger fortorvet til at skyde genvej. De dytter ganske enkelt, indtil du flytter dig eller kommer med så høj fart at de ved, du sandsynligvis vil flytte dig automatisk, fordi du ikke ønsker at blive kørt ned. Selvsikkerhed lyser ud af af dem og de er usårlige  - hjelm er ikke påbudt!

Nå, men så er der vist kun de gående, altså de svage trafikanter, tilbage. Her ville alle andre folkeslag sikkert kunne holde sammen og yde modstand. Men ak - egoismen hersker også iblandt de svage. Forvent ikke, at modgående holder til højre eller flytter sig. Jeg har en lille forståelse for dem, som er begravet i sin telefon og ikke ser op, men selvom du har øjenkontakt og er ½ meter højere end dem, så støder de ind i dig, hvis du ikke undviger. "Hensyn" og "Sund Fornuft" er to byer, der ikke findes i Kina.

Hygiejne

Shanghai er en moderne storby, men basale gamle vaner ændres ikke lige så hurtigt, som det omkringliggende samfund. Jeg har tidligere vist et billede med en tørresnor spændt fast til en telefonboks, som bare er et lille eksempel. Vasketøjet bliver også af nogle kinesere "æltet" på fliserne, som om de sad ved en flodbred for at vaske tøj.

I Kina skal man heller ikke blive overrasket, når nogen, som går bagved dig, "hoster og hakker" en ordenlig klat og spytter den ud på fortorvet. Og når man så vender sig for at sikre sig, at man ikke blev ramt, så er det ikke unormalt at opdage, at det var en kvinde, som "skød" klatten afsted.

Små børn har ofte også en slags smækbukser på, så de hurtigt kan knappe op for at sætte sig i rendestenen og tisse. Praktisk, men det hører vist til i fortiden.

I supermarkeder, som f.eks. den engelske kæde Tesco eller den franske Carrefour, stikker kunderne bare deres beskidte hænder ned i køddisken, gramser lidt på det hele og vælger så det stykke, de vil have. Det gælder også, selvom det er den kinesiske spise Tofu, der ligger i køledisken. Derfor fortrækker vi at købe frosset Australsk kød :-)
Kontrol af sidste salgsdato bliver hurtigt en del af rutinen, når man handler ind. Den kendte by "Egen Kontrol", som er en del af den danske forbrugersikkerhed, - ja den findes altså heller ikke her i Kina. Gammelt marmelade og rådne æg skal ikke overraske os mere.