30 december 2014

Det jul - det cool

Endelig kom dagen, hvor ferien begyndte. Vi har hver især to "gratis" hjemrejser om året, så turen til Danmark er ""næsten som en selvfølge planlagt til at være til jul og til sommer. Vi havde pakket i god tid og så frem til en rejse uden "sure miner". Vores bagage fyldte så meget, at vi tog til lufthavnen i to taxaer. Morten og jeg fulgtes ad og talte om det halve år, han har tilbragt sammen med os og at vi skal være sammen endnu et halvt år i 2015. Gode udsigter, men også godt med en pause væk fra Kina, for at fejre jul i lille Dannevang.

Marlene tager en "slapper"
Desværre viste det sig, at vores fly til København var aflyst og at vi var blevet om-booket til at flyve via Frankfurt - tolv timer senere end planlagt. Vi får et værelse på lufthavnshotellet, hvor vi kan opholde os i ventetiden samt nogle spisebilletter til hotellets buffét. Vi får blundet, spist og hygget os, så de tolv timer glider stille og roligt afsted uden det store postyr. Anja's største bekymring - hendes og ungernes frisørtider lørdag morgen - bliver også afklaret uden de store udfordringer.

I Frankfurt Lufthavn nyder vi en god omgang morgenmad og en kop kaffe inden vi "hopper" om bord på flyet til Billund. Desværre var der en teknisk fejl med næsehjulet, så vi skal skifte til et reservefly. Alle stiger ud af flyet og ind i lufthavnsbussen, som kører i ca. en halv time, for at komme til den anden ende af Europas tredie største lufthavn. Vi letter hurtigt, så denne gang var vi "kun" en time forsinket. Vi sætter vores fødder på dansk jord 32 timer efter vi forlod vores hjem i Shanghai.

Vores lejebil denne gang er er en Hyundai i40, som kun har kørt 5600 km. Jeg var lidt skuffet over at det ikke var en Audi, som det var sidste gang, vi var hjemme, men både pladsen og komforten er bedre end forventet. Hvis éen fra Audi læser dette, så skal der hermed lyde en opfordring til at forbedere dette.

Merle - ny "brugt" hund.
Vi havde aftalt med mormor og morfar, at vi ville komme forbi til frokost, så de havde "disket" op med danske sild, lun dansk leverpostej, dansk sylte m.m. Alt blev nydt med velbehag og vi nød nogle timer sammen med dem og deres "nye" hund "Merle". Da vi endelig ankommer til "Slottet", viser det sig at være arrangeret julehygge. Nogle "familienisser" havde pyntet op til jul og der var også kagedåser fyldt med hjemmebagte brunkager og vanillekranse. Julehygge og varmen fra den lille brændeovn sørgede for, at vi alle fire sov trygt og godt.

Næste dag tog vi til Kolding Storcenter for at købe de sidste julegaver. Selvom der var mange mennesker, kunne vi med vores træning fra Kina, tage det med sindsro og bare nyde, at det var alle de andre, som fik "julestress" af deres "gaveræs". En "julestresset" og sindsforvirret person ringede endda med en bombetrussel mod Storcenteret, som så blev tømt for mennesker og "lukket" i en time. Vi var dog kørt derfra en halv time før denne trælse oplevelse.

Juleaften blev holdt sammen med mormor, morfar og onkel John. En dejlig aften, hvor vi syv voksne dansede om juletræet, skrålede "Højt fra træet grønne top" og nød at pakke gaver op. Sidste jul står i stor kontrast til denne, da vi forsøgte at skabe julestemning i Shanghai. Jul skal altså bare afholdes i Danmark.

Resten af 2014 er gået med at besøge min mor og andre dejlige menesker. Vi føler, det er en udfordring at nå "hele vejen rundt", men så er det godt, at I alle er så forstående for, at vi kun har kort tid, når vi besøger fædrelandet. Vi nyder alle dage den gode danske mad af høj kvalitet - ja, selv prisen for kvaliteten er en nydelse. Det er underligt at vi synes "Dagli Brugsen" har et fantastisk udvalg af varer af meget høj kvalitet. De danskere, som syntes at kvalitet er dyrt - I skulle skamme jer!
Hvid jul i Danmark

Flere gange har jeg i de forgangne uger lyttet til tonerne og lyrikken fra det efterhånden udødelige danske julenummer af Mc Einer - "Jul det´cool". Et rap-nummer, som er en parodi om alt det, som vi efterhånden opfatter som julehygge og som vi vistnok alle elsker at hade. Jeg drømte om lidt sne og frost i juleferien - det fik jeg og derfor er overskriften "Det jul - det cool"