31 januar 2015

Første hilsen fra Anja i 2015

Shanghai, den 30. januar 2015
Kære alle
Vel tilbage i vores Shanghai - hverdagen er i fuld gang igen om end med nye udfordringer… Men hold da op, hvor var det skønt at komme hjem og hilse på familien og vennerne. Den danske julestemning er altså bare nr. 1 - samværet, hyggen, pynten og sørme om der også kom en lille millimeter sne 1. juledag - og luften er jo så ren så ren.
I skovens dybe stille ro...
Turen til DK blev 12 timer længere end forventet - i alt ca. 32 rejsetimer fra vi forlod vores lejlighed - det er lang tid!
Flyet fra DK var aflyst og derfor var vores afgang fra SH jo også - alle passagerne blev tildelt andre flyruter - vi skulle over Frankfurt og videre til Billund.

Vi fik tildelt et hotelværelse på Lufthavnshotellet i SH, hvor vi kunne vente ca. 11 timer inden afgang mod Frankfurt - samtidig fik vi hver især frokost- og aftensmadbilletter.

Efter en lang flyvetur kom vi til Frankfurt tidlig lørdag morgen og skulle så få knap 4 timer til at gå. Vi fik en pragtfuld morgenmad, fandt vores maskine til Billund og vi var så klar til afgang mod DK. Desværre var det tekniske problemer med forhjulet, vi måtte vente og det endte med et flyskift i den anden ende af Frankfurt Lufthavn, hvortil vi kom med lufthavnsbus. Frankfurt Lufthavn er altså MEGET stor. Endelig kom vi til Billund lørdag middag 12 timer forsinkede - men humøret var højt, vi fik vores lejebil og kørte til Agerbæk, hvor mor og far stod med dansk frokost incl. sild, snaps og hvad dertil ellers hører.

Da vi ankom til “Slottet” i Kvie Sø ventede der os en overraskelse. Der var så fint og hyggeligt pyntet op til jul. Udenfor er der julebelysning og krans og indenfor er der pyntet op med noget af vores julepynt, juledekoration, julestjerner, duge og roser. Det var min dejlige mor og min skønne svigerinde Pernille, der har været “pyntenisser” - det var dejligt..
Dagene op til jul gik hurtigt - vi shoppede de sidste julegaver (mange havde jeg bestilt over nettet, hvor mor og far tog imod dem) - det er altså dejligt nemt.
Juledagene gik med hygge, mad osv. Morten rejste til Skive og holdt nytår, hvor han efterflg. rejste retur til SH, da han skulle i skole inden de afsluttende prøver, hvilke han besod med bravour.
Marlene var sammen med nogle af sine veninder ind imellem, hvor vi 2 gamle nød et par stille dage på “Slottet”.
Efter nytåret havde Stephen et par dage, hvor han skulle deltage i diverse møder i Billund. Det nød Marlene og jeg godt af - vi skulle på udsalg sammen med mormor. Det var en super dag, hvor vi rundede farmor til en kop kaffe. Farmor har det godt. Hun kommer godt rundt med hendes protese og rollator. Hun har fået en el-scooter af kommunen, således hun selv kan komme rundt omkring i Lunderskov. Det er så dejligt at se, hvordan hun bevarer sit gode humør.
En af de sidste dage i DK fik vi noget af en “nytårsbombe”. Vores udlejer har sagt vores lejemål op og vi skal være ude d. 28. februar. Uha, det gav sved på panden…., men vi har jo før flyttet i løbet af 8 dage, så det skal vi nok klare. Vi var bare klar til at gå i gang, men det er kineserne vi er oppe imod og de er lidt langsomme til at sætte igang. En veninde og jeg cyklede en tur en dag og vi smuttede forbi nogle “compound”, hvor vi så nogle lejligheder. En af disse lejligheder har vi valgt og om guderne og kineserne vil det, skulle vi gerne flytte ind i den omkring d. 10. februar. Lørdag d. 14. februar rejser vi på ferie til Thailand og er væk i en uge. Det er jo det kinesiske nytår og vi har valgt at nyde Hua Hin i stedet for Kina.
Lejligheden har i alt 3 soveværelser, ligger på 32. etage og med en fantastisk udsigt. Den ligger 5,1 km. fra vores nuværende lejlighed med 10 min. gå afstand til samme metrolinie, som vi hidtil har brugt, så både Stephen og børn kan bruge den samme til arbejde og skole.
Alt det med den lejlighed har da brugt lidt af ressourcerne, også fordi vi kan rent faktisk ikke selv bestemmer ret meget - alt foregår i “kinesertempo” - det kræver en vis tålmodighed, hvilket kan være svært, når man er dansker og vant til at bestemme selv!!
Men nu kører det vist og jeg håber at alt kommer på plads inden vores ferie.
Vi har valgt at sende de fleste af vore møbler hjem til DK, da Morten rejser hjem til sommer og skal bruge nogle af tingene -  kan vi godt bruge lidt bedre møblement i sommerhuset. Samtidig har vi lært at en kontrakt i Kina er åbenbart ikke bindende og alt det “pakken ned og op” af møbler m.m. kan være hård ved tingene. Vi har derfor valgt at beholde vores senge samt TV m. højtalere samt få enkelte møbler mere. Så må vi se, hvordan det bliver. Nu glæder jeg mig bare til at få flyttet og indrettet og vi skal også lige have lært vores nye område at kende - så alt er klart til at mor og far kommer ud til os d. 24. marts.
Håber I alle har det godt og er kommet godt ind i det nye år.
De kærligste tanker og knus fra os alle 4
Anja
Husk at følge med på Stephens blog http://kina.wilsonweb.dk/