01 juli 2016

Lynvisit hos Panda og Victoria

Ørerne renses grundigt
Marlene havde et ønske om at se en pandabjørn og vi syntes, at hun da også skulle se Hong Kong, når nu vi skulle afsted. Turen blev planlagt og nu har vi så været afsted.

Chengdu er hovedstad i provinsen Sichuan, som ligger i det sydvestlige Kina. Provinsen er nok mest kendt for sine pandabjørne og så det gode stærkt krydrede "Sichuankøkken". Chengdu må med sine omkring 10 millioner indbyggere vist godt kaldes en storby. Vi blev afhentet i lufthavnen af vores lokale guide. Han viste os et lokalt marked, som mindede lidt om området ved Yuan Garden her i Shanghai. Herefter besøgte vi Chengdu Folkepark, hvor vi drak te i et rigtigt "tehus" småsnakkede og kiggede på de lokale børn og voksne. En del fik f.eks renset ørerne, andre hyggede med deres børn og alt imens unge kærestepar sejlede i robåde på den lille sø. Her var hyggeligt.

Fantastisk, flot og forførende teater

Vi blev anbefale at se "The Legend of Face-Changing Show" som Chengdu også er berømt for. Billetter blev købt og vi tog plads i salen med en forventning om et gammeldags kinesisk sceneshow. Indrømmet - vi tog fejl - det var både meget underholdende, utroligt flot, humoristisk og med et fængslende scene set up, som helt sikkert får mange europæiske teatre til at ligne de rene amatører.

Søde planteædende bamser
Næste morgen gik turen til en dyrepark som opdrætter pandaer. Det regnede kraftigt og da det var udenfor ynglesæson, var der tilmed heller ikke meget aktivitet. Men vi fik set de søde sort/hvide vegetar bjørne, som kun spiser bambus. Vi viste ikke at der også findes nogle små brune panda bjørne, men dem fik vi også lige kigget på. Vi fik taget vores billeder i regnvejret og nydt at kunne sætte tjektegn ved den oplevelse. Turen gik videre til byen Leshan, hvor verdens største Buddha statue findes. Den var "kun" den anden største indtil Talban i 2001 sprængte den største, som fandtes i Afghanistan. Vandalister har da også været på spil ved mange af de figurer, som findes omkring "The Giant Buddha in Leshan". Det skyldes dog mere kommunistiske vandaler end muslimske. Den enorme statue er rejst, fordi man så håbede på, at Buddha ville berolige de urolige vande, som stadigvæk plager dem, der sejler på floderne.

Familien Wilson og Buddha

Det var en flot og fantastisk oplevelse at "klatre" ned til foden af den enorme statue og via en anden trappe komme op til toppen igen. Vi svedte alle i den fugtige varme. Udsigten fra toppen var spændende at se. Tre floder mødes og der er en hektisk aktivitet af små og mellemstore både, som sejler forbi Buddha.
Mættet af oplevelsen og fysiske trætte, så var det rart at kunne slappe af på den lange køretur tilbage til Chengdu. Om aftenen gik vi tur i byens centrum og spiste en gourmetburger på toppen af en bygning, hvorpå der kravler en enorm Pandabjørn. På vej tilbage til hotellet passerede vi et musikalsk springvand. Der var mange børn (som blev våde)og voksne, der nød forstillingen. Vi stoppede naturligvis også for at opleve det imponerende vand, lys og musik show, som blandt andet spillede musik af den danske komponist H.C. Lumbye. Herefter på hovedet i seng.

Med lille færge til Victoria Island
I Hong Kong lufthavnen blev vi afhentet i en Tesla elbil. Sådan en er nu lidt smart - lige min stil. Den er hermed er kommet på min ønske-drømme-liste.
At komme ud af Kina og oplevet den enorme havne- og handelsby er så kontrastfyldt og befriende. Ting virker, de taler engelsk og der er fri adgang til resten af verdenen. Vi boede på et dejligt stort dobbeltværelse, med en ekstra opredning til Marlene. Samme aften vi var ankommet, tog vi en af de gamle færger over til Kowloon, spiste pizza og drak fadbamser. Det var en skøn tur tilbage til Victoria Island om aftenen, hvor byens oplyst bygninger er med til at skabe en helt unik oplevelse. Historiens vingesus findes mange steder i den forhenværende engelske koloni og hvis jeg kunne vælge, så ville jeg gerne bo i Hong Kong.

Næste dag tog vi til Vitoria Peak (bjergtop) med bjergtoget og gik turen ned igen. Vi nød alle bare at se og opleve byen. Om aftenen tog vi en tur på verden længste rulletrappe og spiste på en af de mange restauranter, som findes omkring denne anderledes "borgerservice".

Hjemme igen i Shanghai, var vi klar til at slappe af efter de mange fantastiske oplevelser. "Home sweet home".